fredag 27 november 2009

Recension: DJ Hero

DJ Hero är ännu ett i raden av musikspel från Activision/Blizzard. Denna gång riktar man dock in sig på en helt annan publik än med sina tidigare Guitar Hero-spel. Nu är det ett nytt plastintrumt och HipHop, House och Disco som gäller. Flipp eller flopp? Det återstår att se.

Det går inte att komma ifrån att det första man tänkte när man hörde talas om DJ Hero var något i stil med: Jaha ännu mer plastinstrument då. Denna gång är det ett så kallat turntable som ska påminna om DJ:s instrument. Kruxet är bara att alla DJ som jag sett använder två stycken, där försvann alltså lite av känslan direkt när spelet bara levereras med en. Det var det negativa det, det positiva är faktiskt att det är just instrumentet som gör att spelet står ut mot övriga musikspel och dessutom bjuder på en hel del innovation.

Som sig bör kan du välja att antingen sätta igång och spela direkt eller ta dig an en guidad nybörjartur där självaste Grandmaster Flash ska lära upp dig. I grund och botten påminner det en del om Guitar Hero-serien i och med att allt handlar om timing och att du ska följa musikspåren. På den runda disken har du en grön, en röd och en blå knapp. TIll vänster om detta har du ytterligare kontroller och allt som allt är det en hel del att hålla reda på. När du gått igenom detta och ska börja spela på riktigt blir det dags att återkomma till det negativa. Spel som Guitar Hero och RockBand har skämt bort oss med djupa karriärslägen, möjligheter till att spela med flera vänner eller över nätet. I DJ Hero är det väldigt begränsat med spelandet. Du har visserligen en karriär där allt eftersom du avancerar du får tillgång till nya låtar och prylar, men det är i princip allt. Du kan ha en vän över som kan mixa med gitarr i vissa set, men det är inte många. Spelandet över nätet är väldigt begränsat det också. Kort sagt, Activision hade gärna fått lägga ner mer spelglädje i DJ Hero.

Även om man inte lyckats fullt ut vad gäller innehåll har man lyckats desto bättre vad gäller utseende. Spelet är väldigt snyggt och innehnåller en hel del kändisar. Har tidigare nämnt att Grandmaster Flash finns med, andra som bör nämnas är storheter som Daft Punk, Eminem och Jay Z för att nämna några. Deras scener och framträdanen lyfts fram på ett spektakulärt sätt som höjer stämningen där hemma i soffan. Spelets stora behållning är annars låtlistan som imponerar. Oavsett vilken genre det handlar om rycks du med och sitter och diggar till musiken samtidigt som du spelar. Det ger också en bra inblick i stilar som normalt inte brukar lyftas fram på samma sätt som rock och pop.

Activisions första försök att slå sig in bland HipHop, House, och Disco-fansen går faktiskt riktigt bra. En bra nybörjarguide lär dig snabbt hur du ska anvnända kontrollen. Den är för övrigt snabb och svarar bra på kommando. Du kan ha den lite över allt som t.ex. i ditt knä och man vänjer sig snabbt. Spelet har en bra låtlista och ser snyggt ut. Allt bra så långt alltså, problemet för DJ Hero är snarare bristen på innehåll. Det tar helt enkelt slut för fort och det finns inte mycket möjligheter till spel i övrigt när man klarat av kampanjen. Detta är den största bristen med spelet och något som jag hoppas man åtgärdar i kommande versioner. För fixar man det, ja då väntar toppbetyget runt hörnet.