måndag 14 december 2009

Recension: Microsoft LifeCam Cinema

Microsoft har en hel radda av webbkameror och det som skiljer denna ur mängden är att det är den första som stödjer HD (720P, alltså ännu inte full HD) samt 16:9-formatet. Webbkamerorna är alltså på väg in i HD-eran och det ska bli intressant att testa om denna webbkamera lever upp till förväntningarna.

Tekniska specifikationer
720p HD widescreen
Autofokus
ClearFrame-teknik
Digital mikrofon
Flexibel fästanordning
Videoeffekter

Kameran kommer i en snygg förpackning som är lätt att öppna. Utöver själva kameran finns även mjukvara för installation. Kameran har dessutom en rätt lång USB-sladd som gör att du har gott om utrymme för att placera den. Skulle du inte behöva all sladd finns det en fästanordning för sladden så att du slipper sladdjoxet. Själva kameran sedan är snyggt designad och väldigt lätt. På toppen på kameran finns det en digital mikrofon, samt en ringknapp. Kamerans fot är i justerbar gummi, väldigt smidigt när du ska fästa den. Själva kameran är dessutom vridbar i olika vinklar vilket även det underlättar ditt användade. Att installera kameran sker utan problem. Bara plugga in skivan och installera mjukvaran först och sedan pluggar du in kameran. Mjukvaran som följer med är förvånansvärt smidig och enkel att använda. Här är det minimalism som gäller och det har man lyckats bra med.

Att använda LifeCcam Cinema funkar väldigt bra. Oavsett om du använder Microsofts program som Messenger eller dylikt eller tredjepartsprogram som populära Skype hittar kameran allt automatiskt. I och med att mjukvaran är minimalistiskt designad är det dessutom väldigt lätt att lära sig finesserna som t.ex. att kunna sätta in speciella effekter eller hur du växlar mellan stillfoto, video eller kommunikation. Kvalitén är dessutom väldigt bra oavsett var du använder den till.

Att summera Microsofts Lifecam Cinema blir ovanligt lätt då detta är en toppenkamera. Finns egentligen bara en negativ sak och det är att om du ska ha full användning av alla program och funktioner ska det vara lämpad till Windows som operativsysmte. Kameran funkar såklart även på Mac eller Linux, men då med begränsad funktionalitet. Priset på 600 kronor känns väldigt överkomligt för en sådan här kompetent webbkamera. Nu är det bara att vänta på när full HD-kamerorna kommer. Tills dess duger denna väldigt bra, klart köp alltså.