söndag 29 november 2009

Recension: SW The Force Unleashed SE

Originalet The Force Unleashed släpptes för ett tag sedan, nu har en samlingsversion kallad Sith Edition kommit. Frågan är om man kunnat ta tag i problemen från originalet i denna specialversion eller finns buggarna och problemen med kameran fortfarande kvar?

Berättelsen i Star Wars Force Unleashed Sith Edition utspelar sig mellan filmerna Episode III och Episode IV. Imperiet har etablerat sig som regerande maktfaktor och runt om i universum finns utspridda Jedis som leder den motståndsrörelse som senare ska bli Rebell Alliansen. Med viss spoilervarning utfärdad kan jag berätta att du i början spelar självaste Anakin Skywalker nu omstöpt till Darth Vader som är på jakt efter Jedis och hittar mycket riktigt en som efterlämnar sig en ung lärling som Darth Vader tar hand om. Det är den rekryt som du spelar och målsättningen är att du ska hållas hemlig för Kejsaren och sedan tillsammans med Darth Vader störta denne. Ditt första uppdrag blir mycket riktigt att jaga rätt på en Jedi. Fördelen med att vara hemlig Sith-lärling är att du kan slakta allt och alla. Med hjälp av ditt lasersvärd och Jedikrafter går du lös på allt ifrån Stormtroopers till Rebeller och diverse andra skurkar. Problemet är att upplägget är det samma för resten av spelet. Upprepningsfaktorn är alltså hög och det känns som att detta har man redan gjort hundra gånger innan väldigt fort.

Det finns dock en del saker som räddar upp situationen. Dina Jedikrafter tillsammans med spelets fysikmotor gör att det skapas en enorm inlevelseförmåga. Allt som du sett i Star Wars-filmerna som att slänga runt folk med Force Grip, eller knuffa undan folk med Force Push eller varför inte skicka blixtar med Force Lightning är sådant som du kan göra. Allt eftersom du avancerar kommer du att få nya färdigheter och du väljer vad du vill specialisera dig på vilket gör att spelet får inslag av rollspelskaraktär då du kan välja att utveckla din karaktär på olika sätt. Du kommer även att kunna uppgradera ditt lasersvärd och ge det olika färdigheter. När du väl lärt dig alla olika kombinationer kommer din karaktär att kunna göra massiv skada på sina motståndare. Detta med kombinationer är dock inte bara bra. Tyvärr har utvecklarna låst framför allt slutstriderna mot bossarna till kombinationer. Tanken var lovande att försöka få in filminslag för att öka inlevelsen samtidigt som du strider. Kruxet är dock att du är så upptagen med att trycka in rätt kombination att du missar mycket av handlingen istället, korkat upplägg helt enkelt.

Spelets imponerande fysikmotor har redan nämnts och den är en av anledningarna till att spelet skapar en sådan enorm atmosfär. En annan är att det är väldigt vackert. Du får väl detaljerade världar som du känner igen från Star Wars-filmerna. I Sith Edition får du dessutom återvända till den gammla klassiska isplanten Hoth. Specialeffekter finns det gott om och när du börjar komma igång med kraftkombinationer som blixtar, grepp och kast är det smått kaos på bioduken. Överlag är nivådesignen bra, men det är inte utan att man undrar varför det ska läggas in plötsliga stup här och var på banorna? Det fyller ingen som helst funktion annat än att du som spelare blir förbannad och svär och får börja om från senaste sparfunktionen. Andra problemen som finns med är kameran som känns klumpig och stel och ofta blir frustrerande att använda när det vankas intensiva strider. Diverse buggar som att du blir låst i olika kombinationer är även det irriterande. Något som man borde kunna ha löst inför släppet av denna samlingsutgåva.

Om ni inte köpt Star Wars Force Unleashed förut är Sith Edition ett klart köpvärt alternativ. Du har nya uppdrag, nya karaktärer och ny utrustning att se fram emot. Tyvärr känns spelet fortfarande lite för opolerat för att nå hela vägen fram och problemen från originalet finns i mångt och mycket kvar med plötsliga stup, buggar och seg kamera. Inlevelsen finns dock där och det känns skönt att konstatera att kraften fortfarande finns med LucasArts och Activision och detta är det bästa Star Wars-spelet på år och dar.