lördag 27 mars 2010
Testrapport: StarCraft 2-betan
1998 släpptes StarCraft och senare samma år släpptes expansionen BroodWar. För fenoment e-spot var detta början på något helt nytt då scenen runt spelet växte kraftigt och framför allt i Sydkorea blommade det ut ordentligt. TV-sändningar och storstjärnor ploppade upp som svampar ur jorden. Efter denna succé är det inte utan att man frågar sig varför det tagit så lång tid för Blizzard att släppa en uppföljare, men nu är man äntligen på gång eftersom betan till StarCraft 2: Wings of Liberty äntligen börjat. Här kommer en testrapport från betan.
För oinvigda handlar det här om ett sci fi-epos i stora mått med tre olika raser vid namn Terran, Zerg och Protoss. Spelet är ett så kallat RTS-spel vilket innebär strategi i realtid med snabba förflyttningar och tonvis med action. Som jag nämnde tidigare är originalet över 10 år gammalt och man undrar vad som egentligen har hänt sedan dess och svaret är: inte särskilt mycket. Det första du märker när du börjar spela är att ekonomin har ändrats. Du får fler arbetare (scvs – terran, probes – protoss, drones – zerg, ) vid starten än tidigare och det är såklart tacksamt. Det stora problemet är dock att gasen blivit en enorm bristvara då du numera bara får in fyra gasenheter per arbetare. Detta innebär att du allt som oftast lider brist på gas men har en övervikt av mineraler istället. Vilket i sin tur leder till svåra beslut om huruvida du ska avancera uppför byggträdet eller inte för att få tillgång till starkare, men mer gaskrävande, enheter eller vara kvar på lägre nivåer och massproducera billigare enheter. Jag antar att Blizzards tanke bakom detta är att spelarna inte ska kunna bygga in sig i sina baser och hålla ut hur länge som helst utan att det ska leda till mer offensivt och snabbare spel då spelarna strävar efter nya expansioner för att få tillgång till den eftertraktade gasen.
När man väl lärt sig hantera ekonomin är det dags att bekanta sig lite med alla nya enheter. Här verkar det som att utvecklarna valt att behålla en del av det gamla med vissa modifikationer och sedan lägga till en del nytt.
Detta har man lyckats med sådär i mitt tycke. Några roliga nya enheter finns med som t.ex. en infanerienhet vid namn Marauder för terran eller jätten Collosai för Protoss. Tyvärr har klassiska enheter som Dragoon för Protoss fått stryka på foten för den betydligt sämre Stalker-enheten. Även Terran har tappat klassiker som Science Vessel (bra för att se osynliga saker och hade fina magier) mot den betydligt sämre nya Raven. Överlag känns Terran och Protoss igen väldigt mycket från originalet då man i princip kan säga att allt som hänt är att det blivit lite förändringar bland enheterna. Zerg är rasen som fått störst förädnringar och känns nästan helt ny. Anledningen till detta är en enhet vid namn Queen. Den hjälper dig att producera enheter fortare och har dessutom såväl landbaserat som luftbaserat attackmöjligheter och ger dig bra försvar i början. Parat med den nya snabba Roachen ger det Zerg en skön start. Ska man summera raserna känns det som att Terran dragit det kortaste strået i betan än så länge. Man är för beroende av sina tidiga enheter och att mixa marines, marauders och Medivacs och saknar därmed den variation som Protoss och Zerg har. Protoss känns som vinnaren då man har en bra kombination av tidiga och sena enheter som gör att man har bra variation hela matchen oavsett om det blir korta eller långa matcher. Förhoppningsvis kan Blizzard göra något åt framför allt Terran för att öka användbarheten för deras senare enheter som Thors och Battlecruisers. Just nu är dessa för långsamma och för dyra för att vara vettiga alternativ.
En sak som man verkligen märker skillnad på är grafiken. Detta på både gott och ont eftersom man som gammal Starcraft: Broodwar-spelare är van vid att se enheterna på ett vist sätt känns vissa designval mindre lyckade än andra. Den nya 3D-grafiken blandad med explosioner och specialeffekter gör verkligen sitt till för att öka stämningen. En annan positiv sak med betan är att spelet går väldigt fin även på lite äldre maskiner då det automatiskt anpassar sig efter dina förutsättningar. När det gäller musiken i spelet handlar det såklart mycket om tycke och smak och jag tycker tyvärr att här är ett område man inte lyckats förbätra, utan snarare tvärtom att den nya musiken är sämre än den gamla.
I samband med StarCraft 2: Wings of Liberty ska Blizzard även uppdatera sin gamla speltjänst BattleNet till version 2.0. I betan finns det dock inte alltför mycket nyheter i dagsläget. Självklart är det ett helt nytt användargränssnitt som du möter, men det lär du dig ganska snabbt. När du spelar kan du välja mellan att spela antingen en mot en eller två mot två. Dina resultat registreras i olika tävlingsområden (eller så kallade ladders) och inför varje sådan behöver du spela tio matcher (placement games) för att bestämma din position. I övrigt i betan i det här stadiet finns det inte mycket att testa med det nya Battle Net. Du kan se matcher som sparats (så kallade replays), ha vännerlistor och delta i olika tävlingsområden. Allt eftersom kommer dock mer att läggas till.
Ska man nämna något mer om betan är det hur stabil och felfri den faktiskt är. Knappt att man tror att detta är en beta vi testar. Sett släppta spel som haft betydligt mer buggar och problem än vad denna betan har. Visserligen får vi bara testa online-delen och inte själva kampanjen men ändå. Från mitt perspektiv som spelare med en herrans massa spel bakom mig är det bara att konstatera att Blizzard kan det här med spelutveckling. Enda som egentligen behöver fixas är lite balansändringar raserna emellan för att jämna ut lite i spelandet. Fast även det är en svår balansgång att gå eftersom Blizzard har som mål att göra StarCraft 2: Wings of Liberty till lika stor e-sport-titel som sin föregångare. För att locka spelare behövs det utmaningar i spelet och då går det således inte att ändra för mycket heller.
Det här är alltså som sagt en beta och inte någon fullvärdig produkt ännu. Av det jag testat ser det dock väldigt lovande ut såhär långt. Enda jag som spelare egentligen reagerar negativt på är Blizzards långa utvecklingstider. Med tanke på hur spelet ser ut idag känns det väldigt konstigt att det skulle behöva ta såhär lång tid. Förhoppningsvis är det nu inte lång tid kvar utan släppet bör kunna ske senare i år, kanske redan under sommaren. Men som alla vet så väntar den som väntar på något gott alldeles för länge. Balansändringar kan alltid göras i senare patcher och med tanke på hur stabil betan är idag borde det bara vara att släppa direkt. Nog vänat nu Blizzard!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar