söndag 27 september 2009

Halo 3: ODST - coop baby!

Halo är ett fenomen det råder det ingen tvekan om. Att det skulle komma fler Halo-spel efter Halo 3 som avslutade Bungies episka trilogi var lika uppenbart. Att Bungie vet hur man gör bra spel är bevisat sedan länge. Därför är det för mig obegripligt hur misstagen fortfarande upprepas.

Som snabb intro kan jag berätta att Halo 3: ODST handlar om så kallade Orbital Drop Shock Troopers vilka sägs vara tuffast av alla i jordens armé. Bortsett då från Master Chief som vi fick träffa i tidigare spel. I Halo 3: ODST spelar du en namnlös nykomling som fått rollen att spela den stora tysta starka typen. Misstag nummer ett och klichéaktigt så det förslår. Mycket mer än så får vi inte veta om vår karaktär. Efter en kort introfilm är vi på väg ned för landsättning i New Mombasa som den utomjordiska alliansen Covenants attackerat. Självklart går inte landningen som den skall utan styrkan sprids ut över ett större område och du får börja med att jobba dig fram till dina kamrater. Det upplägget har vi aldrig sett förut...







Nå när du väl hamnat i staden märker du snabbt att spelstilen inte är samma från tidigare Halo-spel, vilket iofs är bra då syftet med spelet är att skapa en ny Halo-upplevelse, och du får snabbt lära dig att du inte är lika stark som Master Chief. Du har inga sköldar och du kan inte bära två vapen samtidigt och du har inte samma styrka eller smidighet eller Master Chiefs ficklampa på hjälmen. Visst har du ett nytt hjälmsystem, VISR, som ger dig info och kartor men varför i guds namn kunde man inte slängt in en hederlig lampa? Många banor i kampanjen är mörka och x-knappen som ska fungera som en slags lampa räcker inte. Skillnaden märks ytterligare på tuffare svårighetsnivåers som Heroic och Legendary vilket vi riktiga spelare såklart börjar på det direkt. Vapen och ammunition är det första som du märker att du blir av med och du får planera din framryckning på ett annat sätt än tidigare om du vill överleva längre än fem sekunder i New Mombasa.






Kampanjen löper över ungefär åtta timmar eller lite kortare beroende på svårighetsgrad och du förs hela tiden fram genom att hitta ledtrådar till dina försvunna vapenbröder. Emellanåt får du som spelare uppleva flashbacks från andra medlemmar i gruppen och spela som deras karaktärer. Ska man summera kampanjen kan man konstatera att Bungie har samma problem som alltid. På alla öppna banor där man slåss tillsammans med andra ODST:s i fordon mot horder av Covenants är spelet underbart, särskilt när du spelar tillsammans med vänner i coop. Då är spelet helt enkelt episkt bra. Sedan har vi alla nattbanor och springande i korridårer som drar ner tempot rejält. Jag vet inte riktigt vad för bisarr förkärlek Bungie har för att låta spelare springa runt i korridorer men något måste det vara. Det är flera tillfällen som man får obehagliga Halo 1-vibbar när man sprang runt nere i Library-nivåerna i oändliga rader av korridårerna och det problemet borde Bungie har kunnat lösa vid det här laget.

Utöver själva kampanjen finns såklart ett väl utarbetat online-läge och det nya spelsättet Firemode är helt enkelt underbart bra. Det går ut på att du ska jobba tillsammans med dina lagkamrater mot vågor av Convenants och det blir riktigt hektiskt. Dock kräver detta att du har tillgång till guldmedlemsskap på Xbox Live. Firefight är dock inte allt du får, utan du får även tillgång till samtliga tidigare släppta kartor från Halo 3 och ett gäng nya dessutom.








Ska man summera Halo 3: ODST kan man säga att kampanjen gör sig bäst i coop tillsammans med en eller flera vänner och då dessutom i utomhusbanorna mot horder av Covenants. Dessa stunder ja då är spelet helt enkelt episkt bra. Problemet är att mellan dessa stunder av episkt spelande dyker det upp en hel del mediokra stunder som Halo-serien lidit länge av. Den klicéartade handlingen med världens cliffhanger på slutet drar inte heller upp betyget något. Sedan kommer vi till online-biten där Firefight återigen bjuder på episkt spelande och det är såhär bra man önskar att Halo 3: ODST kan vara hela tiden. Detta kräver dock som sagt Xbox Live och guldmedlemsskap. Ska du köpa spelet rekommenderar jag att du har Xbox Live och guldmedlemsskap för då är det ett givet köp. Har du inte det utan bara vill spela kampanjen skulle jag istället rekommendera att du hyr spelet eller lånar av en kompis.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar