söndag 1 november 2009

Recension: Guitar Hero 5

Det är en tunn linje att gå på när det gäller att släppa uppföljare, kontra hålla spelserien fräsch. Frågan är om Activision lyckats med detta i senate Guitar Hero-spelet.

På sista tiden har Activision satsat hårt på sin musiksserie och enligt många för hårt. Det har varit flera sidosläpp med olika band som t.ex. Guitar Hero Metallica. Dessutom har vi sett Guitar Hero Smash Hits och fått nya band annonserade som Guitar Hero Van Halen. Hur motiverar man egentligen köparna att vara fortsatt trogna serien när nya produkter släpps hela tiden? I mitt tycke hade det varit smidigt och enklare om man valt att satsa på Guitar Hero som flerformatsspel som släpps en gång om året och sedan använt övriga produkter som DLC (nedladdningsbart material) och ha bakåtkompabilitet med låtarna så att vi som spelar kan överföra låtar från tidigare spel till senaste versionen. När det gäller bakåtkompabiliteten har i alla fall Activision hörsammat mig eftersom det stöds i Guitar Hero 5. I övrigt återstår det att se vad som händer med serien.

Det stora dragplåstret när det gäller Guitar Hero-serien brukar handla om låtlistan. I denna version verkar finns det en bra mix av nya låtar och gamla klassiker som Roling Stones Sympathy for the devil. Det enda jag egentligen saknar är att det är så lite svensk musik med. Vi har trots allt en hel del gamla rockklassiker som borde kunna tas upp i serien, eller vad sägs om Europes Final Countdown? Borde vara given i ett sammanhang som detta.

När det gäller nyheter finns det en del intressanta saker att ta del utav. Bakåtkompabiliteten när det gäller låtar är såklart den i mitt tycke viktigaste nyheten, men det finns mer. Du kan t.ex. när som helst hoppa in och ut i olika låtar eller band, perfekt om man får kompisar över på besök när man spelar själv och inte vill avbryta. Dessutom har du större variation när det gäller instrumenten, vill alla spela gitarr går det bra under förutsättning att det finns gitarrer åt alla såklart. Samma sak om flera vill spela trummor så kan man göra det med. Dessutom har man ägnat ett helt spelläge åt perfektionister. Det heter "Momentum" och där ändras svårighetsnivån automatiskt beroende på hur du spelar, ju bättre du är desto svårare blir det.

Utseendemässigt sett har inte Guitar Hero 5 ändrats särskilt mycket. Du känner fortfarande igen specialeffekter som Star Power är förvisso välgjorda, men inte direkt nya. Scenerna påminner mycket om tidigare spel med olika variationer från Countryklubbar till rockscener. Kändisar finns såklart med och några av den här versionens mest uppmärksammade namn är Kurt Cobain och Johnny Cash. Två tunga pjäser som tyvärr slarvats bort lite då båda kan komma in och sjunga andra låtar än sina egna. Något som gör att wow-känslan försvinner i mitt tycke. Även kontrollmässigt känns spelet igen sedan tidigare och du som är van vid Guitar Hero-spel kommer inte ha några problem att sätta dig in i denna variant.

Vad blir då omdömmet till slut? Ja det är inte helt lätt att sätta betyg på Guitar Hero 5. Det är ett grymt kul partyspel och levererar en hel drös med bra låtar. Du får nya kändisar att spela med och nya spelsätt att utforska. För sig skulle detta vara mer än tillräckligt för ett högt betyg, problemet är att det går inte att komma ifrån det faktum att vi just nu har enormt utbud av musikspel. Vad ska man egentligen satsa på? Det är helt och hållet upp till dig som spelar. Guitar Hero 5 kommer absolut inte att göra dig besviken, men är det bättre än alla sidosläpp med band, eller Rockband-konkurrten, eller Band Hero? Det är frågan det och det är något bara du som spelare kan svara på. För mig får spelet med beröm godkänt, men det har en bit kvar till toppbetyget.