lördag 31 oktober 2009

Recension: Need for Speed Shift

Borta är arkadracingen, borta är polisjakterna, borta är försöken till street cred. Nu är det istället realism som sätts i första rummet. Need for Speed försöker sig på simulatorgenren och gör det bra!

Need for Speed som är Electronic Arts trotjänare nr 1 inom racing brukar handla om polisjakter och olika försök till berättelse om förare som söker framgång på gatan. Inte så i denna version, nu är det fokus på helt andra saker. Det första du gör är att skapa en karaktär och ett garage där dina framgångar och bilar kommer att finnas. Efter det är det bara att sätta igång och köra. Beroende på hur bra du är finns det olika sätt att köra på. Spelet har nämnligen inbyggda hjälpmedel som är påslagna från start men som kan stängas av. Saker som riktlinjer för att hitta bästa spåret på banan och skador på bilen är bara några saker som kan förändra din körning beroende på hur du väljer att ha dina inställningar.

Allt är dock inte nytt i Need for Speed Shift. Den gamla sedvanliga lunken genom nivåer finns kvar. Nu handlar det om att ta sig igenom olika banor anpassade för olika körstilar som t.ex. drift, racing, rally med mera. Beroende på hur du lyckas når du framgångar (achivements) och självklart pengar som du kan lägga på att uppgradera din bil. Här måste beröm utdelas för det finns en hel otrolig mängd med prylar som man kan uppgradera med. Allt självklart med välkända tillverkare för att göra känslan autentisk.

Just själva känslan är något som man lyckats bra med i alla fall till stora delar. Enda egentliga minuset i mitt tycke är att gränssnittet, menyer, information och dylikt inte är bra gjort. Framför allt inte i förarvyn i bilen där det blir en hel del plotter att hålla reda på vilkte tar fokus från körningen och det säger sig självt att det inte är någon bra kombination om man vill lyckas ordentligt. I övrigt är det ett riktigt bra lir med grym fartkänsla och grafiken är riktigt bra. Du ser tydliga detaljer på bilarna, snygga miljöer, har du skador på blir det ännu mer detaljerat och visar upp spelets finfina fysik.

Jag kan väl personligen tycka att det är lite trist att Need for Speed Shift satsar så hårt med simulatorracingen eftersom serien tidigare varit så charmigt arkadaktig. Även om man lyckas kommer spelet få det mycket svårt att konkurrera med jättar som Forza Motorsport 3 och nya GT-spelet senare i år och tidigt nästa år. Spelet i sig är dock ett självklart köp för alla som gillar bilspel.